Käänteinen suunnittelu

Käänteinen suunnittelu

Käänteinen suunnittelu

Käsissä on tuote, tässä tapauksessa moottorin lohko. Lohkosta tehdään tarkka 3D-skannaus ja siitä saatavaa 3D-mallia halutaan lähteä muokkaamaan CAD-ohjelmistossa. 3D-skannerilta saatu 3D-malli on mesh pintainen, joka koostuu pienistä kolmiosta. Johonkin pisteeseen asti tätäkin pystyy suoraan muokkaamaan, mutta siinä on omat rajoitteensa. Tässä kohtaan tarvitaan käänteistä suunnittelua, eli tehdään 3D-skannatusta 3D-mallista solidi. Homma ei käy vain nimellä tallentamalla johonkin toiseen formaattiin. Kyseinen osa pitää uudelleen mallintaa käyttäen tätä 3D meshia. Homma toimii niin, että pala palalta käydään 3D-malli läpi ja pinnoitetaan se. 3D-mallista riippuen tämä voi olla hyvin hidasta ja aikaa vievää tai hyvin nopeaa. Kyseessä olevan moottorilohkon puolikkaan uudelleen mallinnus vei karkeasti arvioituna noin 4 työpäivää. Tämä on hyvä pitää mielessä, että 3D-skannerilta ei saa suoraan CAD:ssa muokattavissa olevaa solidi mallia.

 

Alla olevalla videolla on pieni malli esimerkki kuinka Skin Surface työkalua käytetään SpaceClaim ohjelmistossa ja näin saadaan 3D-skannatusta mallista solidi. Koska muoto on kohtuullisen yksinkertainen, niin toimintoon ei kauan mene.